Medische missie, Galapagos, Cuzco, weer samen :) - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Suzan Limburg - WaarBenJij.nu Medische missie, Galapagos, Cuzco, weer samen :) - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Suzan Limburg - WaarBenJij.nu

Medische missie, Galapagos, Cuzco, weer samen :)

Door: Suzan

Blijf op de hoogte en volg Suzan

13 Oktober 2010 | Peru, Cuzco

Zoooooo dat is lang geleden dat jullie een verhaal van me te lezen kregen...eindelijk komt het ervan.
De laatste week in het ziekenhuis was helemaal geweldig, er was een medische missie bezig van een Amerikaans/Canadees operatie-team. De hele ok was opeens omgetoverd in westerse sferen, erg apart! Er werden ingrepen uitgevoerd die normaal niet kunnen in dat ziekenhuis vanwege gebrek aan kennis, kunde en materialen (hazelip correcties bij kinderen, hand- en plastische chirurgie (niet cosmetisch!) Heb uiteindelijk de hele week meegeholpen met de missie, operaties assisteren e.d. Ik heb leren hechten en intuberen en ontzettend goede contacten gelegd voor eventueel latere bezigheden, wie weet! Ze hebben me uitgenodigd voor volgende missies in Ecuador en evt naar andere landen. Ik stond in de krant van Esmeraldas op de voorpagina en kreeg ook nog een certificaat en t-shirt van de stichting. Me happy! Erg leuke en interessante ervaring.
Daarna een weekend relaxen en de week erop nog een dag naar het ziekenhuis geweest om iedereen gedag te zeggen. Raar om weg te gaan na zo´n lange tijd. Hoe raar en ontzettend anders alles is, het wordt toch een beetje vertrouwd en bijna ´normaal´. Die week heb ik veel aan school gezeten en tijd doorgebracht met de familie, wat recepten geleerd voor thuis (jammie!!) en ze hadden op de laatste dag een heus diner voor me geregeld met een aantal buren, erg lief en gezellig. Donderdag 30sept ben ik weer op weg gegaan naar Quito, en zoals jullie weten niet zonder slag of stoot vanwege de rellen en demonstraties met de politie en president in Quito. Spannende dagen volgden, het vliegveld was even gesloten (alle vliegvelden waar Romuald heen moest, inclusief Madrid) dus ik werd zo ongeveer wanhopig van het afwachten wat er ging gebeuren. Even zag het ernaar uit dat hij niet zou kunnen komen die zondag....In Quito erg gezellig met Elise en haar zus die inmiddels ook gearriveerd was, samen eten, uitstapjes gemaakt en nog goed uitgegaan. Toen ik al aan het aftellen was in uren de zaterdagnacht na het uitgaan kwam de grote teleurstelling (maar ook wel een beetje verwacht): Romuald was gestrand in Madrid vanwege een technisch defect en moest naar een hotel, en de volgende dag om 12u zouden ze meer horen...die nacht sliep ik dus niet, was het niet van het wachten op bericht, dan was het wel van de luidruchtige ranzige geluiden die mijn buurman maakten, ik sliep namelijk in een dormitorio met 4 anderen...Zo rond 4u 's nachts eindelijk bericht dat hij om 21.00 aan zou komen in Quito...14,5 uur later dan gepland...pffff nog langer wachten! Die uren leken zowat langer dan 3 maanden maargoed...dagje volgemaakt met Elise en Marieke. Dan jaaaaa op naar het vliegveld, het moment wat ik al tig keer in mijn hoofd had afgespeeld was aangebroken; ik kon Romuald eindelijk van het vliegveld halen. Ik naar het vliegveld, rond 21.00 uur was ik er. Op het bord stond zijn vlucht als 22.00uur, dus ik ging op mn gemak nog wat drinken en boven wachten in de aankomsthal. Om 22.30 nog steeds geen Romuald...wordt ik gebeld door Room, was hij al in het hostal...hij was om 21.00 al aangekomen, had 45 min naar me gezocht en was uiteindelijk maar gegaan...ik dus gewacht op iets wat niet ging komen. Een enorme teleurstelling uiteraard, maar ja dachten we , dit kon er ook nog wel bij :) Bleek later dat hij in een andere aankomsthal aankwam omdat zijn vlucht niet internationaal was, maar nationaal vanwege een toestelwisseling die ik niet had, en die niet aangekondigd stond! Dus...dat begon allemaal erg goed maar niet heus! Maar heerlijk om elkaar weer te zien! Ik heb een paar dagen de gids uitgehangen in Quito en hebben de hoogtepunten (letterlijk op 4100m) van Quito bekeken, zowaar met prachtig weer.
Op maandag een last-minute geboekt naar de Galapagos. We waren best een beetje bang dat er niks meer te krijgen zou zijn maar niets bleek minder waar. De cruises gaan voor de helft van het geld weg, waardoor je je afvraagt waarom iemand het volledige bedrag wil betalen...
Op de donderdag vertrokken wij dan ook met het vliegtuig vanuit Quito naar Galapagos naar een 1st class cruise met alles inclusief, een nieuwe boot, 1 van de nieuwste die er rondvaart op het moment (in die klasse, want tja het kan altijd beter ;)). Een grote catamaran met 3 dekken, een bar, flatscreen, luxe bank en ontzetttteeeennnndd lekker eten en alles wat je maar kan bedenken. We hebben ons 5 dagen koning en koningin gevoeld, samen met een hele gezellige Europese jonge groep stellen en reizigers. Erg gezellige groep. We hebben een hele grote route afgelegd in de geloof ik bijna mooiste archipel van de wereld. Zo'n 300 zeemijl gevaren, inclusief 1 nacht zeer zeeziek (wauw....we dachten dat we weg zouden vliegen met boot en al 's nachts nog wel). Verspreid over 8 eilanden, boven en onder water hebben we mogen genieten van een aantal prachtige dieren en de meest fascinerende vulkanische landschappen ooit: de mega-schildpadden (die 200 jaar kunnen worden en écht op dino's lijken), blue-footed boobies, flamingo's, pinguins (ja ook op de evenaar dus),land- en zee-iguana's, zeeleeuwen (samen op het strand, gezellig :)), veel zeesterren en vissen, haaien, zee-schildpadden, fregat vogels, een orca, bultrugwalvissen met jong, en we werden zelfs getracteerd op een inmens grote school (ong 40) dolfijnen tijdens een zonondergang die heel dicht bij de boot zwommen en acrobatische tours uithaalden. Heel erg bijzonder...vooral die laatste 3, want die zagen we én op 1 dag, én je moet enorm veel geluk hebben om uberhaubt 1 van deze dieren te zien, vanwege de zeestroming die niet altijd koud genoeg is. En ja je moet er ook maar net varen als ze langskomen....zoo ontzettend mooi en bijzonder...net zoals de landschappen trouwens. Galapagos is 1 grote vulkanische (actieve) plak, met heel oud lava van 4 miljoen oud, en heel jong lava van 250 jaar oud. Dit brengt veel diversiteit met zich mee. Heel veel geleerd over dit bijzondere stukje wereld. Het is eigenlijk niet te beschrijven, dus ik zou zeggen, ga erheen :) het rare is ook dat bijna geen diersoort er echt bang is voor mensen waardoor ze heel dichtbij komen en met je willen spelen. We zaten een keer op een strand en kwamen er opeens zeeleeuwen naar ons toe, slik...gewoon blijven zitten zei de gids...okee...niks aan de hand, erg grappig :). Het was echt paradijselijk zo mooi en dit gaan we dus ook nooooit vergeten. Uiteraard teveel foto's gemaakt, ook van schildpadden, zeeleeuwen en haaien tijdens het snorkelen trouwens :), erg dichtbij..maar helaas moet ik jullie nog even teleurstellen...mijn facebook-account is tijdelijk gedeactiveerd omdat ik te rare foto's geplaatst had (goh), maar dit is weer bijna opgelost dus dan kunnen jullie snel genieten van de prachtige dieren en natuur van Galapagos!! Misschien dat het lukt om op deze site wat te plaatsen.
Na Galapagos door naar Peru. De vluchten met Lan liepen vlekkeloos. We zaten het eerste stuk naar Lima BUSINESS-CLASS!! Alleen omdat Room om beenruimte vroeg...echt heeeeerlijk wat een luxe, ruimte, lekker eten, bediening, languit liggen met een dekbed in plaats van een gaar dekentje en de tafel wordt zelfs gedekt voor je tijdens de maaltijd. Dus dit was wederom zo'n mazzeltje dat we de laatste tijd al vaker hebben gehad. (Zo ook onze tour naar Machu-Pichu, dat blijkt namelijk een privé-tour te zijn wat we nog niet wisten. Dus ik, Room en de gids!! Kan niet beter toch :)). De afgelopen 2 dagen in Cuzco doorgebracht. Heerlijk in de stad rondsjokken en kijken naar de mensen. Omdat we ons programma in Nederland al geboekt hebben hoeven we nauwelijk meer iets te regelen wat het reizen wel erg relaxt maakt. Alles is geregeld van vervoer tm hotel en excursies e.d. Heeeeeeerlijk. Cuzco is een superstad, gezellig, pittoresk, de mensen, de kleuren, lama's, de architectuur, de inca-cultuur, de winkeltjes (we hebben alweer het nodige geshopt ;)) de bergen, het mooie warme zonnige weer (t-shirt en zonnebrand!) en een subliem restaurant...echt niet voor te stellen zo lekker eten, voor weinig geld zit je gewoon haute-cuisine te verorberen. En o ja, vandaag zijn we over een markt gelopen die zelfs ons een beetje deed gruwelen, ik zal niet in details treden maar laat ik zeggen dat we de dieren nu zéér goed van de binnenkant kennen, ongekend zoals alles tentoongesteld lag terwijl bij het volgende kraampje de Peru mutsen (tot-over-je-oren) lagen Kortom....wij genieten met volle teugen van alle mooie, ongelofelijke, bizarre en héle bijzondere dingen en geloven bijna niet dat we al dit moois aan het zien zijn, gezien hebben en gaan zien...
Vandaag en morgen gaan we naar Machu Pichu, 1 van de vele nalatenschappen van het Inca-rijk.
Hopelijk kunnen we jullie snel onze prachtfoto's laten zien.
P.s. leuk detail: de organisatie waarmee ik naar Ecuador ben gekomen heeft mijn ziekenhuisfoto's gebruikt voor hun nieuwe site, zie: http://www.hetanderereizen.nl/latijns-amerika/ecuador/medische_posten_en_klinieken/27/39
Ook ga ik een verhaaltje schrijven voor deze site. Leuk toch :)
Besos uit Cuzco van Suzan EN Romuald :D

• 14 Oktober 2010 - 07:00

Piero:

woow! gaaf! ik ben benieuwd naar de foto's ;-)

• 14 Oktober 2010 - 07:44

Danique:

Suus! Wat een gave ervaringen heb je weer opgedaan zeg! Ben jaloers vanuit het té koude Nederland! Heeeel veel plezier samen;)

Liefs

• 14 Oktober 2010 - 09:21

Miranda:

jeetje wat een verhaal zeg! wordt er helemaal jaloers van! :P hihi geniet er nog even van!!
    Xx

• 14 Oktober 2010 - 09:46

John:

Geweldig meid!
    Heel veel liefs xxx

• 14 Oktober 2010 - 11:38

Michelle:

how was ik maar met je meegegaan:( echt als je terug bent moet je me alles maar tot in detail met elke foto vertellen! wat gaaf zeg allemaal! geniet er nog even van en tot snel.

kusje

• 14 Oktober 2010 - 11:55

Marisa:

Hé, hé, eindelijk weer een berichtje! Blijf nog eventjes zo mooi doorschrijven ;-) EN dan in real life bij kletsen..
    XMarisa

• 15 Oktober 2010 - 11:53

Astrid&Co:

Wat weer een geweldig verhaal en wat zullen jullie hebben genoten!! En nog genieten natuurlijk. Ik ben helemaal jaloers!
    Héél benieuwd naar de foto's.
    Hier wordt het al weer donkerder en kouder, blaadjes vallen van de bomen en de winterjas is al uit de kast, samen met de handschoenen. Ietsje naar het noorden is al sneeuw gevallen.. :)
    Ha det så bra där och vi hörs snart!!
    XXX

• 15 Oktober 2010 - 14:47

Myrthe:

Superleuk weer! Net alsof je er zelf bij bent... Wanneer komen de foto's?? (stomme facebook, dat is toch juist hilarisch?) Enne, wanneer kom je nou naar huis? Hoeveel streepjes moet ik nog zetten? :D
    x

• 18 Oktober 2010 - 14:52

Elise:

Geniet lekker verder samen!!

• 22 Oktober 2010 - 21:55

Willemijn:

Was ik weer! Jammer dat jullie slow motion op elkaar afrennen in een drukke aankomsthal met een strijkkwartetje eronder niet doorging, maar daarna klinkt het allemaal hemels zeg! Ik ben erg benieuwd naar jullie trek naar MP. Welke trek hebben jullie gedaan? liefs