Old Town, Popallacta en Banos, avontuur!! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Suzan Limburg - WaarBenJij.nu Old Town, Popallacta en Banos, avontuur!! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Suzan Limburg - WaarBenJij.nu

Old Town, Popallacta en Banos, avontuur!!

Door: Suzan

Blijf op de hoogte en volg Suzan

27 Juli 2010 | Ecuador, Quito

Jeetje, wat vliegt de tijd, dit is alweer mijn laastste week in Quito, en wat heb ik veel gedaan sinds mijn laatste blog! Zal jullie even bijpraten )sorry voor de lap tekst..;), de links van de albums en video staan onderaan. Vorige week vrijdag (16 juli) heb ik eerst mijn les gehad en in de avond zijn we naar een tent gegaan waar gratis sushi en drinken was, altijd goed. Na 2x verkeerd te zijn gereden, kwamen uiteindelijk aan bij de goeie tent, en het was heerlijk (alleen een beetje weinig sushi, ik had nog een westerse instelling en zag hele tafels vol met suchi voor me, helaas :)) Was een erg gezellige avond met Elise en Maddy, op tijd naar huis gegaan, was behoorlijk moe van de week. Voor het weekend was ik eerst van plan om met die mensen van de eerste klim (Scott e.d.) naar Cotopaxi te gaan, deze planning liep echter niet helemaal (op zn zuid-amerikaans) waardoor ik al een noodplan bedacht had: zaterdag met Mishanti en Danique naar het oude centrum en zondag met Danique naar de thermaal baden in Papallacta. Zo gezegd zo gedaan. Zaterdag rond 10u naar het centrum gelopen, met stralend weer, dus helemaal goed. Het oude centrum ligt op ongeveer 20 min lopen van ons, dus prima te doen. Als eerste naar de Basilica del Voto Nacional, een inmens grote gotische basiliek die op een verhoging gebouwd is, waardoor je hem bijna altijd ziet staan. Erg indrukwekkend. Natuurlijk ook naar binnen, en omhoog! Binnenkant niet zo bijzonder, nogal saai (voor onze begrippen). Boven was het alles behalve saai, laat staan hoe je er komt. Eerst met een trap zodat je op het niveau van het dak van het hoofdgedeelte komt, vervolgens loop je daar overheen via een houten gammele plank. Vervolgens via een smal ijzeren trapje naar een kleine koepel zodat je een 360gr uitzicht had over de stad. Goed te zien: het verschil tussen de oude en de nieuwe stad. (hoge flats/oude architectuur). Let op de foto met het vliegtuig boven de stad, zo kom je aan in Quito; erg laag over de stad. Vanuit ons balkon zien we alle vliegtuigen landen, erg leuk. Daarna zijn we verder het centrum ingelopen naar alle bekende Plaza's, ze zijn vernoemd naar belangrijke personen voor Quito/Ecuador, zoals altijd met dat soort dingen. Het oude centrum is heel gezellig en mooi, alleen erg druk voor al het verkeer. Op zondag is het gesloten voor verkeer, erg prettig.
De zondag vroeg opgestaan, rond 8u de bus gepakt naar Papallacta, een klein plaatsje ten oosten van Quito, op ongeveer 2 uur rijden. Toen we op het busstation aankwamen werden we bijna de bus ingesleurd omdat ie precies wegging toen we kwamen, handig! De bus was zeer comfortabel, zoals een touringcar in Nederland. Je betaald hier altijd 2$ per gereden uur, dus we waren 2$ kwijt, daarna nog met een truck de berg op en vervolgens van 11.30-18.00 heeeeeerlijk genoten van de baden met stralen, bubbels warmte. Heel mooi zo tussen de bergen. Ondanks de bewolking wederom verbrand, blij dat de zon niet de hele dag gescheven heeft, dan waren we gebraden! We hebben zelfs een kolibri gezien daar, grappig vogeltje, echt mini. Rond 18u weer naar huis gegaan, we kwamen een bus tegen, toevalligerwijs mochten we gratis mee naar Quito rijden met een stel Ecuadorianen die ook op doorreis waren, fijn! Heerlijk geslapen die avond.
De week erna iedere dag weer lessen, strakblauw weer, en dus maandag voor mn les om 7.30 nog even snel het oude centrum in om echt mooie fotos te maken van de spierwitte gebouwen tegen blauwe lucht. Geen spijt van! Woensdag met Elise, Sarah, Danique, en nog wat meer mensen weer naar Bungalow 6 gegaan, ladiesnight en tot middernacht erg gezellig daar. Donderdag samen met Michanti Cotopaxi tour geboekt voor dinsdag de 27e (ja, vandaag, dat vertel ik de volgende keer :)) en in de avond met Danique en Elise naar het restaurant Vista Hermosa gegaan, dat betekend mooi uitzicht, en dat is zo! Helemaal rond kun je kijken over de stad, heerlijk gegeten daar. Daarna naar La Ronda, een straat die op de donderdag bekend staat om de Caneloza; een warm kaneeldrankje met alcohol wat op straat uitgeschonken wordt. Erg gezellig, op kleine binnenplaatsjes en op straat. Vrijdagavond zijn we met een Chivabus door Quito gereden met mensen van school (14). Met Caneloza en muziek op het dak 2 uur rondgereden, met een pauze op Plaza San Fransisco om te dansen, erg grappig. Daarna naar huis gegaan: er stond een zwaar weekend te wachten!!

Afgelopen weekend om 19u verzamelen bij school, om met de bus naar Banos [banjos] te gaan (er moet een streepje op de n, maar dat lukt niet, haha) Een dikke 160km rijden ten zuidoosten van Quito, op de rand van de Andes en de Oriente (jungle). Busreis ging voorspoedig, echt een topgroep van 11 personen, Danique, ik, Vinicio (docent), en nog 8 personen, allemaal Canada/USA. Gelijk bij aankomst naar hostal, erg schattig met een meer dan overheerlijk bed, kon ik dat maar meenemen :). Geluncht en op weg gegaan naar het raften. Eerst 45min rijden, dan spullen aan, instructies en gaan met die banaan! Het was iets regenachtig, maar het was vet! dmv de commando's die we geleerd hadden konden we ons een weg banen door de rivier, en we werden flink nat ook! Er zijn veel foto's maar die heb ik nog niet omdat Vinicio ze heeft, en pas volgende week terugkomt. Die komen nog dus. We mochten tijdens de tocht over de rivier (Rio Negro/Verde) zelfs 2 keer uit de boot en ons laten meevoeren door de rivier, de 1e keer gingen alleen ik en Joey, dobberen maar tussen de rotsen en golven.(was een rustiger stuk)...we hadden ook geleerd wat te doen als we te water zouden raken, en hoe iemand te redden, dus wij werden gered, erg grappig. Leuke gids die het wel spannend maakte door ons door flinke stromingen te leiden. Na 2 uur raften weer terug met de bus, en na een lekkere douche naar het centrum van Banos gegaan naar een tent die aanbevolen werd door 1 van de gidsen. Een topavond gehad, de groep was supergoed samen, we hebben de hele avond in een deuk gelegen om de stomste dingen, natuurlijk werd er ook gedanst. Toen we na 4 krappe uurtjes om 7u opstonden de volgende dag, was iedereen toch wel moe, maaaar we moesten nog een hele dag! Mountainbiken stond op het programma met de mogelijkheid om Puenting te doen, van een brug af springen. Nou dat wil ik wel! Heerlijk tussen de bergen door met mooie uitzichten gefietst, mooie bloemen en planten gezien, en ook watervallen. Uiteindelijk was daar het punt van de sprong, voor 15$ maar heb ik mezelf van de brug afgeworpen, zie het filmpje. Ik heb mezelf ook gefilmd maar die was wat te lang om erop te zetten. Wat was ik zenuwachtig, stond echt te trillen op mn benen op die brug, maar wat was het gaaaaaaf! Zou het zo weer doen :) oftewel, extreme sports is wel wat voor mij :). Na de sprong van mij zijn nog 3 anderen van de groep gegaan. Daarna verdergegaan met fietsen, geluncht, en de vallei overgestoken (ruim 100m hoog) in 1 of ander rood open wagentje aan een kabel, naar een gedeelte wat door een moddestroom is ontdaan van al zijn huizen. Indrukwekkend om te zien. Flink rondgelopen in de natuur daar, mooie planten/bloemen wederom (zie de foto's).
Rond 15u teruggegaan per auto naar Banos en nog wat rondgelopen. Om 17u de bus terug, en toen ik uiteindelijk om 23u in mijn bed lag was ik zeeeeeer voldaan en erg moe, en ik sliep dan ook als een roos (dat zou eens tijd worden).....
Deze week staat er weer het 1 en ander op het programma, einde van de week laatste berichtje vanuit Quito!

Besos!!

Veel kijkplezier met de foto's en video's :)

Link 2e week Ecuador-->>http://www.facebook.com/album.php?aid=2044336&id=1606176010&l=78267631bb

Link Banos-->>http://www.facebook.com/album.php?aid=2044340&id=1606176010&l=6874023618

Link filmpje Puenting-->>http://www.facebook.com/video/video.php?v=1366982347042

• 28 Juli 2010 - 06:05

Okkie:

Sjonge jonge,

ik begin volgens mij langzaamaan ook fan van jou te worden, haha!!!
    Wat vertel jij leuk, zeg!
    Ik snap dat je heel veel info op een korte lap tekst moet proppen, maar ik lig soms echt in n deuk. Mafkees!!!

Have fun.

Dikke zoen,

Vinnie

• 28 Juli 2010 - 08:55

LD:

Zo hey.. Wat een mega-actie allemaal.. nog even en je rijd in een brandende tank uit een vliegtuig!

• 28 Juli 2010 - 13:25

Paps:

alweer een leuk verhaal en fantastische foto's, we kunnen je zo goed volgen! Ik zou best wel in jouw schoenen willen staan (behalve van de brug afspringen natuurlijk). bedankt voor jouw felicitaties, groetjes en liefsxxx

• 29 Juli 2010 - 14:12

Astrid&Co:

Sjonge, wat een avonturen!! Rust je ook wel eens uit??

Grapje!

Geniet lekker, hier is het koud en nat bah bah :(
    (zijn inmiddels weer terug thuis)

• 29 Juli 2010 - 17:44

De Mams:

Geweldig!!!!!!

xxxx

• 01 Augustus 2010 - 13:49

John:

Dag lieverd, weer een geweldig leuk verhaal! Gelezen vanuit Yellowstone in USA, ja ook hier hebben ze wifi!
    Fijn dat we je kunnen volgen, op naar het volgende verslag...
    Liefs je vader (en Jan)